tisdag 6 april 2021

Filosofier om diagnoser och livskvalitet


Iförrgår när vi åkte omkring med jeepen på små skogsvägar började vi prata om åren då jag inte hade nån jeep. Åren mellan den första jeepen och denna. Ungefär 10 år.

Roffe sa på skoj:

"Det var då du blev Bipolär."

Naturligtvis är det inte så. Jag har haft min bipolära sjukdom sen tonåren. Men ändå ligger det nånting i det. När jag sålde min gamla jeep (som också var en Grand Cherokee) så försvann nog äventyrslusten en del. Jag försökte skaffa livskvalitet genom simning, träna på gym, promenader och att försöka gå ner i vikt. Det gick bra ibland, men ibland gick det inget bra alls. Allt gick periodvis åt helt fel håll.

Januari 2019 började i alla fall vikten gå åt rätt håll. Min viktresa har resulterat i att jag sen dess har gått ner 12 kg. Inte så mycket men ändå rätt skön känsla.

Det året träffade jag en gammal väninna som sa nånting till mig som fastnade hos mig. Hon hade haft cancer. Hon berättade att när hon var dålig så kom hon fram till att man ska göra det man vill med sitt liv. Att det är viktigt att man använder livet till att göra det man vill.

Så klart kan man inte välja allt och göra precis som man vill med allt, jag kommer till exempel alltid att ha min sjukdom, men det är en viktig filosofi.

Det året blev vår dotter väldigt sjuk och vi låg inlagda på sjukhuset två svåra veckor under sommaren. Männen (sonen och mannen)bytte fasad på huset och när dottern frisknade till och blev utskriven från sjukhuset satt jag på gräsmattan utanför vårt hus och tänkte på vad jag ville med mitt liv egentligen. Man kan filosofera över vad man vill minnas av sitt liv när man är gammal. Är det viktigt att ha det städat i varje vrå och vattna blommor eller diska prydnadssaker? Ja för en del människor är det viktigt och det är helt okej. Men jag... behövde något annat också.

I augusti det året köpte jag min nuvarande jeep. Vi har alltid haft namn på våra bilar och den fick namnet Indiana Jones. Den har gett mig något extra. Något annat än gym, dammsugare eller min sköna höj och sänkbara säng. Den ger mig livskvalitet och äventyrslust.


  Skrivet av Monica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar