tisdag 6 april 2021

Jeeptur i Storfors skogar Österut

 Måndag 5/4 Annandag Påsk

Vi kom iväg strax efter lunch och styrde kosan mot Storfors, ett litet samhälle mitt emellan Kristinehamn, Filipstad och Karlskoga. Där finns två snabbköp, skola, kommunhus och något så annorlunda som ett Spruthus! 

Storfors ligger mig varmt om hjärtat. Jag jobbade där i ganska många år. Lärde känna fina människor. Först jobbade jag som särskollärare och sedan som förskollärare. Jag trivdes väldigt bra, men pluggade vidare till specialpedagog och började jobba i Örebro istället.

Storfors ja! Ett fint ställe som sagt.

Gammal bild på Lundsberg Skola

Gammal bild på kyrkan i Lungsund

Vi åkte österut mot Hättsjön men svängde av till höger och kom så småningom till Kroktjärn.



Vägarna var snöiga på sina håll.





Vi gick ner till vattnet och kollade lite.



Lite träd och grenar låg över vägen.




Vi testade lite småvägar och det gick uppför till 300 meters höjd. Vi såg ut över milsvida skogar. Tyvärr gör det sig inte lika bra på bild som i verkligheten.



Grillkoja  


Vi följde vägen som gick väster om Lokavägen på åsen i skogen.



Kanal strax före Nykroppa




Och från Nykroppa styrde vi hemåt igen. En lite lagom tur en eftermiddag i början av april. Inga större bravader men en lisa för själen. Lite enkla knäckebröd och frukt. 


Denna plotter hade vi med oss. Lättare att se småvägar än på en gammal skruttig karta.



Skrivet av Monica






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar